Selasa, 17 Mei 2011

Gua mahu jadi rock 2

Rapi, adik Din Mayat berlari-lari anak merata laman rumah sambil tolak kayu ada roda tin susu pakai seluar bola Din yang dah kembang bahagian pinggang, ikat pakai tali rapia. Selipar tak pakai.

Vroomm Vroom.. Klenting ting ting..

Menyembur-menyebur air liur rapi mengayakan bunyi moto coper. Tapi yang keluar bunyi tin susu lagi kuat.

Din Mayat dengan Mat tengok geleng kepala.

'lu ke buat hendal coper tu,' Mat tanya pada Din.

'a'ah, teruk pulak gayenya, gua seting itu hari nampak macam cun dah,' jawab Din, tak habis lagi geleng kepala.

Klenting.. Ting, ting klentung tang tang...

Bukan main semangat dia tolak handel coper tengah panas tak pakai selipar.

Din dengan Mat diam atas pangkin, layan gulung daun nipah.

'lu ingat tak masa kita baya Rapi dulu,' Mat mula buka cerita.

Din sengih. Dalam kepala teringat cerita masa kecik.

'Gua tak boleh lupa yang kes kita rembat papan dinding jamban rumah Mak Ngah Hajar nak buat senapang kan, baya Rapi tu la kan,' cerita Din bersambung dengan ketawa kecil.

'lu la bagi projek, lu yang bagitahu papan dinding jamban Mak Ngah Hajar tu paku dia tak kuat,' sambung Mat pula. Dua dua ketawa terkekeh kekeh.

'Din... Ambik cekodok ni ha..,' Mak Din bertempik dari dapur rumah.

Dua dua senyum dengar nama makanan. Din bangun, turun dari pangkin.

'peh, sampai not e wooo,' Mat menyambung dalam sengih.

'kepala otak lu,'


Bersambung...

3 komen:

bact berkata... [Reply]

kah3..
serius cerita macam pengalaman lu je mat..

muhamad hanif berkata... [Reply]

hahaha..nasib jamban gua simen..

kahkahkah !

Mat berkata... [Reply]

bact, haha.. Ada la sikit2 masa kecik2..

Anip, skarang mana ada dah jamban papan belakang rumah... Hehehe