Sabtu, 14 Mei 2011

Dadah dan saya

Gua kenal dadah masa tingkatan 2. Masa sekolah rendah ada juga masuk pertandingan melukis poster antidadah peringkat sekolah dapat hadiah kotak pensel.

Tingkatan 2 tu, sebenarnya orang tak heran pun dadah jenis ni, kat mana-mana orang hisap. Tak pelik. Tapi stim peringkat pertama yang gua rasa, ni la, stim rokok.

Gua ingat lagi, kali pertama gua tarik rokok. Gua sedut asap lepas tu hembus. Rakan sebaya yang mengajar masa tu gelak je. Oh ya, masa tu gua merokok sambil mencangkung.

Ssst...

Peh. Tersedak gua tarik kali pertama. Kepala dah pening la. Gua tarik lagi. Kepala pening lalat.

Masa tu orang tengah sembahyang jumaat. Gua budak asrama, jadi gua melencong pergi belajar hisap rokok di lorong belakang.

Sssst.. Gua tarik lagi, dah tak sakit tekak. Tapi mulut rasa pahit. Habis sebatang kawan ajak blah makan cendol seberang masjid.

Gua bangun dari duduk mencangkung. Gua rasa melayang. Kepala jadi pusing. Rakan sebaya yang mengajar gelak je. Cilakak!

Dari hari tu sampai sekarang gua merokok. Hari ini, sekarang, gua pulun winston 20 sekotak sehari. Kawan yang ajar gua merokok tu pun dah berenti pasal tunang ada lelah.

3 komen:

Abang Zam berkata... [Reply]

bile lah nak mampos eh
aku pun dah stop

Azroy Kassim berkata... [Reply]

gua pun dah 2 bln lebih brenti..

::thanks 4 the tips..

Mat berkata... [Reply]

brader, peh....

Roy, orait.... Dah masuk forum tu ke.?