Sabtu, 9 April 2011

dari beluncas jadi rerama

dia menetas atas daun. Ulat tu kaler hijau, coklet.

Dia makan daun sampai besar sikit. Sebelum besar banyak juga cabaran.

Racun, burung, orang...

Ulat tu kecik je, tapi dia power. Bila hujan dia lpak dalam lubang batang pokok.

Sampai masa dia rasa lain macam. Dia lepak je dekat ranting. Makan daun pun dah hilang selera.

Tiba-tiba ada benda kuar dari badan dia. Balut ulat kecik tu ketat2. Rimas. Panas. Hujan. Basah. Mende-mende kat luar satu ape pun xtau.

Lme juga rasanya dia lpak dalam kepompong ketat tu, tiba-tiba badan dia rasa lain macam lagi.

Ulat tu rasa kuat. Yah, dia rasa badan dia dah lain macam. Dia koyak kepompong yang merimaskan tu.

Keluar-keluar peh, 'wa da ada sayap bai,' tapi x kembang lagi.

Seminit. Dua. Tiga. Sayap ulat kecik tadi makin lebar. Cantik. Bercorak. Warna-warni. Boleh terbang. Boleh mengawan. Isap madu bunga. Kemudian bertelur.

Dia igat balik, masa dalam kepompong dulu, 'peh, seksa juga wa berbalut dalam tu nak kuar cantik cenggini,'

2 komen:

Bella Bell berkata... [Reply]

ye..mmg dr beluncas jd rama2...double meaningkah entry ni??hehehe~

nuyuEna berkata... [Reply]

ooo...baru tahu pasal ulat jg rerama....
*walawei..entry ni kau eja penuh2 lak..